Postup řešení pokud se k vám někdo chová nevhodným způsobem

 

Kontaktování poradce/poradkyně pro Bezpečnou MENDELU

  • Je vhodné domluvit si s poradcem/poradkyní schůzku nebo telefonát předem, aby si pro vás mohl/a vyhradit dostatek času i místo, kde nebudete rušeni. Je možné sejít se i mimo prostory univerzity.

  • Schůzka by měla proběhnout do 1 týdne. Pokud je vybraná osoba zaneprázdněna, může vám doporučit obrátit se na jiného kolegu či kolegyni.

  • Poradci/kyni popíšete svou situaci. Předložíte nebo si odnesete k vyplnění Inventuru útoků (zaměřena na pracoviště) a domluvíte si společně strategii řešení vašeho případu. Poradce/kyně neudělá nic bez vašeho souhlasu.

  • Zapisujte si, CO, KDE, KDY, JAK, PROČ, v jakém rozsahu, z jakých důvodů a s jakými DŮSLEDKY se stalo.Rozhovor

  • Průběžně doplňujte a popisujte všechny typy útoků. Veďte si i deník útoků, zapisujte poznámky, shromažďujte důkazy.

  • Přemýšlejte nad příčinami útoků proti vám a ujasněte si, co zřejmě může být cílem a záměrem útoků/konfrontací (nemusíte na to vždycky přijít).

  • Zjistěte pohled dalších stran – kolegů a kolegyň, spolustudujících.

  • Možná vám bude stačit se s poradcem/kyní poradit a situaci si následně vyřešíte sami. Možná se domluvíte, že je váš případ třeba formálně nahlásit a prošetřit. Podání formální stížnosti vedení fakulty/univerzity není povinné. Pokud se pro ně rozhodnete, budete mít naši podporu.

  • O každém případu si poradci/poradkyně vedou záznam, který je po vašem odsouhlasení a bez uvedení vašich identifikačních údajů zpracován pro účely nastavování preventivních opatření a zavádění souvisejících systémových změn.

Podání stížnosti

  • Stížnost se podává děkanovi/ce, řediteli vysokoškolského institutu nebo rektorovi.

  • Stížnost je třeba formulovat písemně. Uvedete jméno osoby, proti které stížnost směřujete, konkrétní projevy údajného obtěžování, šikany nebo jiného nevhodného chování, včetně, pokud je to možné, jmen svědků a doby údajných incidentů. Z podání musí být dále patrno, zda jste student/ka či zaměstnanec/kyně nebo obojí a musí obsahovat váš e‑mailový nebo telefonický kontakt.

  • Pro další šetření vašeho případu může být sestaven tým. Složení týmu navrhuje a následně jeho činnost koordinuje poradce/kyně pro Bezpečnou MENDELU a schvaluje děkan/ka, ředitel vysokoškolského institutu nebo rektor.

  • Složení týmu záleží na povaze a míře závažnosti případu. Součástí týmu může být zástupce/kyně součásti, jíž se stížnost týká, interní nebo externí konzultant/ka, právník/čka, psycholog/žka. 

  • Naší prioritou je, aby byli všichni členové a členky univerzitní komunity v bezpečí. Stížnosti tedy nepředstavují nebezpečí pro stěžovatele/ku. Samozřejmostí je zachování maximální diskrétnosti celého procesu.

Postup objasňování

  • Jakákoli stížnost na nevhodné chování bude řešena bez zbytečných průtahů a ve vší vážnosti k osobě, která ji podala. Konkrétní postup bude určen s ohledem na povahu řešeného případu. Bude kontaktována osoba, která byla obviněna z šikany či obtěžování, aby podala vysvětlení. Budou také kontaktováni svědci, které si obě strany určí. Veškerá komunikace bude písemně zaznamenávána. 

  • Univerzita se zavazuje, že bude stížnosti řešit co nejcitlivěji, důvěrně a nestranně. Ctíme presumpci neviny. Pokus o křivé obvinění bude náležitě řešen.

Výsledek

  • Tým, který případ objasňoval, sdělí děkanovi/ce, řediteli vysokoškolského institutu nebo rektorovi, zda došlo či nedošlo k šikaně nebo sexuálnímu obtěžování a jaké navrhuje opatření. Následně děkan/ka, Studenti u psychologaředitel vysokoškolského institutu nebo rektor rozhodne, zda tato opatření budou realizována a sdělí je oběma stranám. Poté budou informovány všechny v případě zainteresované osoby (např. kolegové/kolygyně, spolustudující). 

  • Tým může navrhnout, aby stížnost byla projednána Etickou komisí MENDELU nebo Disciplinární komisí konkrétní součásti. V případě, že má stížnosti projednat Etická nebo Disciplinární komise, je postupováno v souladu s Etickým kodexem, Jednacím řádem etické komise resp. Disciplinárním řádem.

  • Opatření mohou být: 

    • Formální:
      • u zaměstnaných: výtka, rozvázání pracovního poměru, převedení na jinou pozici, změna v náplni práce
      • u studujících: napomenutí, podmínečné či bezpodmínečné vyloučení ze studia
    • Neformální: omluva, mediace, mentoring, koučing atd. 
  • Pro většinu případů je cílem obnovení profesionálního vztahu mezi stranami. K tomu může být využita MEDIACE. Cílem mediace je rychlé a důvěrné vyřešení záležitosti, mnohdy i bez nutnosti formálního vyšetřování, určování viny a s minimálními konflikty a stresem pro zúčastněné osoby. Aby mediace fungovala efektivně, vyžaduje dobrovolnou účast a spolupráci obou stran. Určený/á mediátor/ka, jímž je zpravidla zaměstnanec/kyně - psycholog/žka Institutu celoživotního vzdělávání nebo jiný/á proškolený/á zaměstnanec/kyně, se setká s oběma stranami, nejprve zpravidla odděleně, aby projednal/a předmět stížnosti. Mediátor/ka poté spojí obě strany s cílem dosáhnout společného porozumění a dohody o přijatelném budoucím chování. Veškeré informace, které se objeví v průběhu mediačního procesu, zůstávají přísně důvěrné.