Kariérném rozvojem se rozumí:

  • kariérní postup = změna zařazení zaměstnance/zaměstnankyně na další pracovní pozici v rámci jeho/její kariérní dráhy
  • kariérní změna = změna kariérní dráhy v důsledku změny profese zaměstnance/zaměstnankyně
  • profesní rozvoj = rozvoj znalostí, kompetencí a kvalifikace zaměstnance/zaměstnankyně ve stávající profesi a na stávající pracovní pozici

Nutným předpokladem pro kariérní postup je dosažení požadovaných znalostí, kompetencí a kvalifikací. Kariérní postup ani změna nejsou nárokové, pracovní pozice jsou obsazovány v souladu s řádem výběrového řízení. Mohou proběhnout výhradně na základě příslušné změny pracovní smlouvy nebo jmenováním.

Typické kariérní dráhy na MENDELU:

  • pro profese akademických pracovníků a pracovnic: lektor/lektorka → asistent/asistentka → odborný asistent/odborná asistentka → docent/docentka → profesor/profesorka
  • pro profese akademických vědecko-výzkumných pracovníků a pracovnic: výzkumný pracovník doktorand/výzkumná pracovnice doktorandka → postdoktorand/postdoktorandka → výzkumný pracovník/výzkumná pracovnice → výzkumný pracovník senior/výzkumná pracovnice senior
  • pro neakademické vědecko-výzkumné profese: výzkumník/výzkumnice projektu 1 → výzkumník/výzkumnice projektu 2 → výzkumník/výzkumnice projektu 3 → výzkumník/výzkumnice projektu 4
  • pro neakademické profese mimo dělnické profese: řadový zaměstnanec/řadová zaměstnankyně oddělení nebo referátu → vedoucí oddělení → ředitel/ředitelka odboru
  • pro dělnické profese: řadový zaměstnanec/řadová zaměstnankyně → zaměstnanec/zaměstnankyně s řídicími kompetencemi

Jak podporovat kariérní rozvoj podřízených?

Vytvářením podmínek kariérního rozvoje zaměstnanců a zaměstnankyň součásti podle směrnice rektorky Řízení lidských zdrojů se rozumí zejména:

  • podpora rozvoje pedagogické a tvůrčí způsobilosti akademických pracovníků a pracovnic
  • podpora systematického vzdělávání zaměstnanců a zaměstnankyň včetně účasti na odborných konferencích a setkáních
  • harmonizace pedagogické a tvůrčí činnosti akademických pracovníků a pracovnic
  • podpora rozvoje kompetencí a dovedností zaměstnanců a zaměstnankyň
  • umožnění úpravy pracovních podmínek nebo pracovní doby jako podpory rozvojových pracovních aktivit zaměstnance/zaměstnankyně zejména v souvislosti s dlouhodobou zahraniční stáží, tvůrčím volnem, přípravou habilitační práce, koordinací přípravy projektové žádosti v excelentní mezinárodní soutěži zaměstnance/zaměstnankyně, a dále též v souvislosti s podporou zaměstnanců a zaměstnankyň – rodičů, zejména po návratu z rodičovské nebo mateřské dovolené, případně v jakékoli jiné relevantní závažné životní situaci zaměstnance/zaměstnankyně
  • motivační program součásti na podporu kariérního rozvoje zaměstnanců a zaměstnankyň včetně finanční pobídky za mimořádný přínos součásti zaměstnancem či zaměstnankyní v relevantních oblastech