Jak správně postupovat při ukončení pracovního poměru a na co nezapomenout?
Pracovní poměr lze ukončit dohodou, výpovědí, okamžitým zrušením či zrušením ve zkušební době. Pokud byl pracovní poměr sjednán na dobu určitou, končí automaticky uplynutím sjednané lhůty. V každém případě z toho vyplývají zákonná práva a povinnosti pro obě strany.
V případě, že budete chtít ukončit pracovní poměr svého podřízeného/své podřízené, vyplňte Žádost vedoucího zaměstnance pro přípravu podkladů k ukončení PP a kontaktujte příslušnou personalistku. Pokud pracovní poměr vašeho podřízeného/vaší podřízené končí uplynutím sjednané doby, je nutné tuto záležitost projednat se zaměstnancem/zaměstnankyní s dostatečným předstihem, minimálně 3 měsíce předem v souladu s kolektivní smlouvou. Formulář Projednání skončení pracovního poměru.
Skončení pracovního poměru upravuje Zákoník práce a Pracovní řád.
Při ukončení pracovního poměru podřízeného zaměstnanec/podřízená zaměstnankyně, je důležité zajistit hladké předání práce a splnění všech administrativních náležitostí:
-
Plán předání práce
Povinností odcházejícího zaměstnance/odcházející zaměstnankyně je nejpozději v poslední den pracovního poměru předat přehled nesplněných pracovních úkolů a seznámit vás se stavem prací. Společně vytvořte plán předání práce, abyste zajistili plynulý chod týmu. Doporučujeme k tomu využít Předávací protokol.
-
Čerpání dovolené
Domluvte se na harmonogramu čerpání zbývající dovolené. Obvyklou praxí je nařídit čerpání dovolené ještě před ukončením pracovního poměru. Je však nutné dodržet podmínky stanovené zákoníkem práce, tedy písemné oznámení zaměstnavatele doručené zaměstnanci alespoň 14 dnů předem, pokud se nedohodnete na kratší lhůtě. Pokud není možné dovolenou vyčerpat, může být nevyužená část po ukončení pracovního poměru proplacena.
-
Převzetí souborů
Poslední pracovní den by měl být zároveň dnem, kdy bývalý zaměstnanec přestane mít jakýkoli přístup k univerzitním datům. Současně je nutné zajistit odevzdání veškerých souborů uložených v e-mailech a aplikacích, konceptů, zdrojových souborů i podkladů na fyzických nosičích.
-
Přihlašovací přístupy, hesla a práva
Ujistěte se, že jsou veškeré přístupové údaje k systémům, softwarům, aplikacím a dalším zdrojům předány nebo deaktivovány, e-mail je přesměrován. -
Odevzdání majetku a vyrovnání závazků
Zaměstnanec/zaměstnankyně musí vrátit veškerý majetek zaměstnavatele (např. notebook, telefon, průkaz zaměstnance) a vyrovnat finanční závazky. Ověřte, že všechny položky byly vráceny a závazky vyrovnány. -
Výstupní list
Před skončením pracovního poměru obdrží zaměstnanec/zaměstnankyně od personalistky výstupní list, který musí potvrdit všechna příslušná pracoviště včetně vás jako vedoucího. Tento dokument stvrzuje, že zaměstnanec vyrovnal všechny závazky vůči zaměstnavateli. Pokud tomu tak není, dohodněte se na způsobu vyrovnání v příloze výstupního listu.
-
Odevzdání dokumentů personalistce
Zaměstnanec je povinen výstupní list spolu s průkazem zaměstnance (příp. ITIC, ALIVE) odevzdat personalistce nejpozději v den ukončení pracovního poměru. Karty Edenred a MultiSport si ponechte pro případný návrat na univerzitu.
-
Zápočtový list
Při skončení pracovního poměru vystaví Oddělení mzdové účtárny zápočtový list (Potvrzení o zaměstnání). Odcházející zaměstnanec od tohoto oddělení později obdrží Evidenční list důchodového pojištění a Potvrzení o zdanitelných příjmech.
-
Pracovní posudek
Zaměstnavatel pracovní posudek vydává pouze v případě, že o něj zaměstnanec/zaměstnankyně požádá, a to do 15 dnů ode dne podání žádosti. Zaměstnavatel má právo vydat posudek nejdříve v době dvou měsíců před skončením pracovního poměru.
V neposlední řadě nezapomeňte:
- Informovat ostatní zaměstnance a zaměstnankyně o změně na dané pracovní pozici (nový nástup, dočasný zástup, přerozdělení odpovědností...).
- Upravit informace na webu pracoviště (kontakty, agendy).
- Informovat externí osoby, pokud byl daný zaměstnanec/zaměstnankyně kontaktní osobou pro určitou agendu.
- Informovat studující, pokud je to relevantní.