První krůčky na novém pracovišti hrají významnou roli pro vytvoření vztahu zaměstnance/kyně k zaměstnavateli a přístupu k práci i kolegyním a kolegům. Adaptace je řízený proces, který umožňuje novým zaměstnancům a zaměstnankyním jejich rychlou orientaci na pracovišti, zapracování a začlenění do týmu spolupracovnic a spolupracovníků. Úspěšná adaptace nových zaměstnanců a zaměstnankyň je klíčová a patří mezi odpovědnosti vedoucích.

 

Kdy začíná proces adaptace

První dojem získává zaměstnanec/kyně již v průběhu výběrového řízení. Začleňování nováčka do kolektivu prakticky začíná ještě před nástupem. Před podepsáním smlouvy zašle personalistka novému zaměstnaneci/nové zaměstnankyni soubor vstupních dokumentů, vstupní prezentaci a brožuru Průvodce zaměstnance MENDELU tvořících základní informační balíček .

větev 

Jak probíhá proces adaptace

Doporučujeme vytvořit individuální plán zaškolení, tzv. adaptační plán, který krok za krokem popisuje proces zaučování nováčka a jeho/její seznamování se s pracovní náplní, se spolupracovníky/icemi a s pracovištěm. Velmi důležitým okamžikem je uvedení nováčka na pracoviště, jeho představení a seznámení s kolegyněmi a kolegy. Zaměstnanci/kyni je přiděleno pracovní místo spolu s vybavením potřebným pro výkon práce (počítač, mobilní telefon, nářadí apod.). K úspěšnému začlenění nováčka pomáhá přidělení průvodce/kyně tzv. mentora/ku. Ten/ta by měl/a nového zaměstnance/kyni provázet v prvních dnech a měsících, ideálně by mu/jí měl být k dispozici v průběhu prvního roku. Je to většinou zkušenější kolega/yně nejlépe stejného zaměření, jako je nováček.

 

Zpětná vazba

Pro každého nováčka je povzbuzení a zpětná vazba důležitá. V průběhu zkušební doby, nejpozději na jejím konci, je vhodné si s nováčkem promluvit o tom, jak si vede a zhodnotit průběh adaptace. Na adaptační plán může navazovat osobní plán a následné hodnoticí pohovory, které budou poté uskutečňovány v pravidelných ročních intervalech.